Velkommen fredag, vi har savnet deg!



Jeg er, som de fleste andre, utelukkende positiv til fredager, og når den kommer med solskinn og sommertempratur er det smil å spore i heimen.
Jeg ignorerer glatt full skittentøyskurv og støv i krokene og setter heller på litt musikk før jeg setter i gang med kveldens tapasmåltid. Det blir den hittil største utfordringen innenfor de økonomiske rammene. Har allikevel fått litt drahjelp fra lillesøster som kom hjem fra ferietur i Portugal med en pakke vidunderlig skinke, deilig kaffe og litt Chouricapølse. Det er luxus i dag! Det er fredag!

Dagens tapas består av:
Fint helgebrød
Urtesmør (en klatt smør blandet med hvitløk, salt pepper og favoritturter).
Belugalinser (kjøpt i Danmark for lenge siden)
Tomat og løksalat
Olje
Skinke
Chouricapølse (Etter hva jeg forstår en portugisisk variant av Chorizopølse).
Oliven (som jeg fant et glass med bakerst i kjøleskapet).
Salt og pepper

Oppskrift på belugalinsene:
(hentet fra Camilla Jensens uunnværlige kokebok Bønner og linser)
200 g sorte belugalinser
3-4 ss olivenolje
1 løk, finhakket3-4 fedd hvitløk
3-4 dl kokende vann
½ dl tamari soyasaus (dette har ikke jeg)
sort pepper og revet skall av 1 sitron
kok opp vannet. Varm oljen i en dyp stekepanne. Ha i den finhakkede løken, og la den surre forsiktig til den er gyllen og gjennomsiktig. Hakk hvitløken og ha i. La det surre forsiktig sammen i ett minutt. Tilsett linsene og la surre sammen i et minutt. Tilsett halvparten av det kokende vannet, og la koke under lokk. Rør om av og til, og spe på med mer vann etter hvert som det koker inn. Når linsene er nesten møre bland inn resten av ingrediensene og kok til møre.


Disse linsene er deilige som en rett i seg selv, som pålegg eller i nisteboksen.

En deilig helg ønskes fra en familie i helgemodus!

Kommentarer

Populære innlegg