Duften av selve lykken.



En uventet fridag fikk endelig fart på syltingen. Den dårlige samvittigheten vokste i takt med haugen av nedfallsfrukt under epletreet.

Den store kurven med epler som stod på benken og ventet på at jeg skulle få tid og inspirasjon er i dag omgjort til deilig eplemos. Sammen med en stang kanel og litt brunt sukker har det luktsatt huset. Tror det er duften av selve lykken! Gleder meg allerede til å ta den frem gjennom vinteren. Kanskje skal det serveres i havregrøten, eller til scones en søndags formiddag. Åh, eller Tilslørte bondepiker! Det er godt det!

Før jeg legger meg i kveld skal jeg kutte skiver av epler og legge til tørk. Det er vanvittig deilig som snacks, i nistepakka eller i frokostblandingen. Fremgangsmåten er enkel. Ta ut kjernehuset av eple, og del i relativt tynne skiver. Fordel utover et stekebrett og stek på 50-60 grader natten over. La det være en liten åpning på ovnen slik at fukten kan slippe ut.

Til middag i dag er det noe enkelt.  Fullkornsspagetti med olje, tomat, urter og chorizopølse.
Kok spagettien som anvist på pakken. Kutt tynne skiver pølse og stek i litt olje. Tilsett det du liker av urter, tomater, salt og pepper. Når pastaen er ferdig hell av vannet og vend i olje og pølseblandingen. Server med nykvernet pepper over.
Bon apetit!


Kommentarer

Populære innlegg