Sofasøndag.




Til tross for at solen fremdeles varmer er det kommet noe nytt i luften. Den er skarpere, og i skyggen lurer høsten. Dermed gir jeg meg selv tillatelse til å hvile ut etter gårsdagens festligheter, på sofaen. Mannen er jobbetravel for tiden og pakket med seg brødskivene på kontoret, og Rachel var med moster og kusinene og gikk marsj i skjærgården. Jeg gav henne beskjed om å se etter kantareller, men den varme og tørre sommeren gav dårlige forhold for skogens gull. Enten det, ellers så glemte hun, sannsynligvis med vilje, mammaens oppdrag.




Endelig tok vi en avgjørelse på hva drivhusets store, men eneste
grønne squash skulle brukes til. Den ble til suppe! Lett og deilig, rask og mettende.

Oppskrift:
2 løk, hakket
1 stor eller 2 vanlige squash, hakket
2 fedd hvitløk, hakket
1 ½ liter kraft
Ha litt olje i en gryte og la ingrediensene surre til myke. Hell i kraften og la koke 1/ -1 time. Kjør til en jevn suppe i blender og smak til med salt og pepper.
Enkelt og greit, og helt topp for frysing.

I drivhuset har agurksesongen nådd enda en høgdare, og både tomater og chili er like rundt hjørnet. Hvis noen har oppskrifter på noe agurkrelatert må dere gjerne dele dem med meg. Eller si ifra, så deler jeg gjerne agurker med deg!

Kommentarer

Populære innlegg