Selv om jeg fortsatt er i sommermodus, og tror at solen snart slipper gjennom, benytter jeg meg av dette streifet av høst til å lage en varmende suppe.  Mannen er husets baker, og disker opp med sitt sprøe og deilige helgebrød. Det er vidunderlig dyppet i suppen! Egentlig er dette brødet så godt at sammen med en beskjeden ost, litt olje og oliven  i seg selv utgjør tapas!
Det holder seg også veldig godt, og er en glede å ta frem igjen morgenen etter til frokosten. Hvis det er noe igjen da…

I dag har jeg hatt et streif av naturalhusholdning, da to agurker ble byttet i femten vidunderlige egg. Min fine venn og kollega har eggleggende  høner, men ingen agurker, og jeg slet med motsatt problem. Nå har vi både egg og agurker begge to.
Gleder meg også over at drivhuset har gitt oss en squash i dag. Riktig nok en forvokst sådan, og den eneste av sitt slag i hele drivhuset, men den er kjærkommen.  Tror den blir suppe en av dagene… eller kanskje del av en salat? Mulighetene er mange, og squashen dessverre bare en…

Dagens måltider:

Frokost: havregryn med melk
Lunch: Falaffelrester.

Middag:
Suppe med salt knoke, bygg, bønner og linser.
3 dl bønne, linse og bygg bløtlagt over natten og kokt møre. /Noen blir kokt nesten helt i stykker, men det gjør ikke noe. De som kokes i stykker lager bare en tykkere suppe.)
Kok kraft på knoken. (nok til kraft til i alle fall to supper/gryter.)
1 løk
2 gulrøtter
2 fedd hvitløk
1 laurbærblad
1 kvast rosmarin
1 kvast oregano (eller de urtene du har og som du liker best.)
5 dl. kraft
 

Del grønnsakene i passe store biter og stek lett i litt olje. Tilsett kraften og kok til møre. Kok gjerne lenger. Suppen blir bare bedre av det.
Skyll bønneblandingen for kokevann, kutt kjøttet i terninger, og ha det over i suppa
Tilsett mer vann om nødvendig, og smak til med salt og pepper. Husk at knoken kan være ganske salt, så husk å smak til før mer salt tilsettes!
Restene fra denne suppen egner seg ypperlig som turmat. Jeg anbefaler av den grunn å lage en raus porsjon!





Fint helgebrød
4 dl kaldt vann
1 ts tørrgjær
1 ts salt
1 liter mel
Elt deigen vel og lenge før du setter den til heving i minimum 6 timer. Gjerne natten over. Klargjør en bakeplate med papir, ta opp deigen og vri den som om den skulle være en våt klut. Legg på stekebrettet og etterhev i en time.
Stek brødet først på 250 grader i 10 minutter, deretter 180 grader i 20 minutter.

God fredag fintfolk!


Kommentarer

Populære innlegg