urtehagedag!




Å eie en urtehage er fantastisk! Vår er verken stor eller spesielt innholdsrik, men det vi har bruker vi gjennom hele året. Noen krukker får prøve seg på kjøkkenbenken utover høsten og forhåpentligvis også vinteren, og noen videreforedler vi. Jeg gav Jan en laurbærbusk i bryllupsdagsgave i vår, og den har vokst seg god og lubben. Den kan ikke klare seg ute alene i vinter, så jeg plukker den ganske bar. Forhåpentligvis får den nye friske skudd til våren etter å ha overvintret i kjelleren.  Vi har også rosmarin, oregano og timian. Sammen med laurbærbladene utgjør disse urtene et glimrende tilskudd til de fleste sauser og krafter. Man kan tørke og lage egne urteblandinger, oppbevare de på krukker og i glass eller lage små Bouquet garni. Bouquet garni er en krydderblanding som tradisjonellt  består av persille, timian og laurbærblad. Urtene er knyttet sammen som en blomsterbukett. Jeg lager mine med laurbærblad, rosmarin og oregano.  Vær litt forsiktig med rosmarinen, for hvis man har for mye i, har den en tendens til å dominere smaksbildet. Ha en i gryta neste gang du koker kraft eller suppe, og fisk den lett opp igjen før servering. 

Ellers ble det smått med middag i dag. En liten omelett ble laget til mannen som måtte på jobb, og Rachel og jeg lagde oss noen snasne ostesmørbrød nå som vi har ost i hus igjen. Jeg brukte massevis av tomatsaus oppå brødskiva før jeg dekket det til med et par skiver ost og satt det i stekeovnen. Når osten er gyllen tas vidunderene ut og vi benket oss forran TV for en real sofakveld. Blir nok her til leggetid i dag!

Kommentarer

Populære innlegg