Vel i havn!



En måned er gått siden mitt første blogginnlegg og en måned siden vi gav oss i kast med 1000 kronersprosjektet. Det har vært veldig moro! Det har vært slitsomt og det har vært lærerikt.

Det første innlegget lyder slik:
”I en måned skal jeg og familien min leve for kroner 1000 i mat! Hvorfor spør du? jo mest av alt for at jeg tror at det er mulig, og ønsker å  bevise - eller motbevise - det for meg selv. 

For en tid tilbake begynte jeg å tenke på hvor mye penger vi bruker på mat i måneden. Og på hvor mye av den maten vi ender opp med å kaste. Ved å kutte budsjettet til et absolutt minimum håper jeg å bevisstgjøre meg på hvor lite man kan klare seg på, og hvor mye man kan få ut av enkle, sunne og billige råvarer. 

Eksperimentet skal vare fra 15. august til 15. september, når naturen og hagen vår er på sitt mest frodige. 

Jeg finner det høyst nødvendig å påpeke at av hensyn til omverdenen er ikke kaffe en del av dette, og går heller ikke inn under de 1000 kronene.” 

Tror jeg fremdeles det er mulig? Åh ja da. Eller vent, jeg tror ikke, jeg VET det er mulig! Vi har bevist at det er det. Mest av alt for oss selv. Jeg har brukt utrolig mye tid på å tilberede maten. Heldigvis er vi godt vant til å lage mat fra bunnen av, men dette er noe annet. Vi har laget den fra bunnen av etter å ofte ha sanket den selv, eller byttet den til oss av noen som har gjort det. Maten måtte hver dag lages på tilgjengelige råvarers premisser, og med det man hadde for hånden.
Mange spør meg om dette er sånn vi skal leve fra nå av, og det er det jo ikke. For oss var det mulig i en måned, kanskje to, men ikke for alltid.Hvis vi ikke må da, for da kan vi gjøre det igjen. Men lærdommen, ja den vil vi ta med oss for alltid! Vi har lært at man ikke trenger mye for å ha det godt. Vi har lært mye om gleden ved å sanke maten selv, og vi har lært at vi bør tenke oss om før vi putter ting i handlekurven på butikken. Og så har vi lært at det GÅR ANN å bli lei av bønner og linser!

Dagens Fædrelandsvennen har i dag en tre siders repotasje om prosjektet vårt. Og vi ble spurt om hva vi savnet mest… Sjokolade! Det er et ærlig svar, og en ting vi ikke under noen omstendigheter kunne klare å lage selv… I alle fall fant jeg ikke ut hvordan vi skulle gjøre det… Og det var ikke viljen det sto på!





I dag har mannen reist til Barcelona, og Rachel og meg er invitert på Paella (for å bøte på reisetrangen og det lille stikket av sjalusi vi kjente på, mistenker jeg) hos mamma og pappa. Det er en god avslutning på dette prosjektet. Og nå er vi tomme for det meste, så jeg mistenker at middagen ellers kunne blitt miserabel.

Jeg legger med oppskriftene fra Fædrelandsvennen. For bildene må dere kjøpe papirutgaven eller nettilgang.

Alle oppskriftene er beregnet på tre personer.


Løksuppe 1 kilo løk. Renset og delt i skiver
4 fedd hvitløk. Delt i skiver
1 liter god kraft. Jeg bruker kyllingkraft.
Salt og pepper etter smak

Surr løk og hvitløk myk og gylden i en tykkbunnet gryte. Når den er lysebrun og helt myk tilsett kraften og la putre i en time eller to.

Krutonger
Jeg bruker brødrester til dette. Alle typer brød går bra!
Kutt brødet i terninger av ønsket størrelse. Vend i olje og urter, salt og pepper til det er jevnt fordelt på alle brødbitene. De skal være fuktige men ikke gjennomtrukne. Fordel på en bakeplate og stek i ovnen på 150 grader til gjennomsprøe og gyldne. Vend på dem et par ganger i løpet av steketiden.

Ostepletter.
Rasp en håndfull av favorittosten, og bland inn litt urter. Jeg bruker oregano. Legg ett tynnt lag, på størrelse med en litt stor kjeks på et bakepapir i ovnen. En god håndfull ost er nok til fem-seks pletter. Stek på 150 grader til gyldne. Det tar ca. 10 minutter, men det er viktig å passe godt på da det er fort gjort å steke de for lenge.

Ratatuille
2 løk, renset og delt i båter
3 fedd hvitløk, renset og delt i biter
½ squash, i skiver
½ augergin i terninger
1 rød paprika, renset og delt i 8-10 biter
1 grønn paprika, renset og delt i 8-10 biter
8 små eller to store tomater. De små lar jeg være hele.

Hell litt olje i en panne og tilsett alle ingrediensene. Vend godt inn i oljen, og la ligge i stekepannen, under lokk, og på svak varme i en drøy times tid. Tilsett salt, pepper og ferske urter mot slutten av steketiden.

Bønnesalat
1 neve kikerter. Bløtlagt over natta og kokt møre.
1 neve belugalinser kokt møre

Man kan selvfølgelig bruke de bønnene og de linsene man har for hånden eller de man foretrekker, men dette er mine favoritter.
Lag en dressing av
5 ss olivenolje
3 ss eplesideredikk
1 fedd hvitløk
1 vårløk
1 stang stangselleri
Salt, pepper og urter etter smak.
Bland sammen og nyt!

Magre, men tilslørte bondepiger
Eplesyltetøy:
5 store epler, renset og delt i biter
2 ss brunt sukker
½ kanelstang
kokes til mørt og moset

Vaniljeyoghurt
1 dl yoghurt naturell
½ ts vanilje
Rør sammen

Smuler
1 dl kakesmuler/knuste kjeks/knust kavring el.
3 ss brunt sukker
Ha sukker i en tykkbunnet kjele og smelt over lav temperatur. Tilsett smulene og rør. La bli gyldne, men pass på så de ikke svis.

Avkjøl alt, og legg lagvis i en skål.

Brød
Fint helgebrød
4 dl kaldt vann
1 ts tørrgjær
1 ts salt
1 liter mel
Elt deigen vel og lenge før du setter den til heving i minimum 6 timer. Gjerne natten over. Klargjør en bakeplate med papir, ta opp deigen og vri den som om den skulle være en våt klut. Legg på stekebrettet og etterhev i en time.
Stek brødet først på 250 grader i 10 minutter, deretter 180 grader i 20 minutter.

Kommentarer

Populære innlegg