Epleslang for siste gang!



Årets eplesesong er på hell, og det er med et snev av vemod jeg serverer årets siste slangeplekake.  Naboens røde epler er en fest for øyet, så da jeg kom over en oppskrift i interiørbladet ”vakre hjem og interiør” lot jeg meg inspirere til å pynte min favorittcrumble på samme måten.

Oppskriften er veldig enkel!
6-7 røde epler
1 ss kanel
2 ss brunt sukker
3 dl vanlig sukker
5 dl mel
1 egg
½ dl smeltet smør









Skrell eplene  slik at du får en lang remse skall. (det er bare estetiske grunner til at eplene må være røde, så dersom du ikke vil lager roser på toppen, duger alle typer epler)
Del eplene i båter og  vend dem i det brune sukkeret og kanel.
Ha i en paiform.
Hell sukker, mel og egg i en annen bolle og bland til du får en smuldredeig. Skal minne om brødsmuler. Bre over eplene og fordel det smeltede smøret over.
Lag roser av epleskrellet ved å snurre remsene løst med ytterskallet ut. Fordel over toppen av kaken.

Stekes 200 grader i ca ½ time, til gyllen og sprø på toppen.
Server med kremfløte eller iskrem.

Vidunderlig, og bør nytes sammen med favorittfolk!

Kommentarer

Populære innlegg