Skogens gull og mye tull!


Torsdag er langdag på kontoret mitt, og på mannens kontor. Så når tiden endelig kommer for å hanke inn barnet og komme oss hjem er vi skrubbsultne. Da kan det lønne seg å ha en plan, og å følge den planen en så sirlig har lagt! Det er på det siste det ofte går skeis hos oss. Planen er der, men den er veldig vanskelig å holde seg til! Fristelser dukker ofte opp på vegen, og virker mye mer spennende enn utgangspunktet. Vel, fristelsene som bokstavlig talt dukket opp på vegen i dag, eller langs veien på kveldsturen i går var kantareller. Et strålende bidrag til den planlagte omeletten.





Etter at vi har hatt tidenes eplehøst hos oss, og etter att naboen fikk opp sitt ”epleslang tillatt” skilt har jeg lagd alle mulige ting av epler. Eplemost, eplekake, bakte epler, stekte epler, eplejuice og tørkede epler. Jeg har stadig vært ute etter nye ting å bruke favorittfrukten min til, og for en tid tilbake kom jeg over en oppskrift på eplecidereddik på en av mine favorittblogger. Blog.kanelstrand.com.

5 kg epler, raspet
2,5 liter kokt og avkjølt vann
200 gram honning


Legg alle ingrediensene på en 10 liters dunk. Rist kraftig. Ta av lokket og dekk til med et bommulsklede strammet rundt åpningen med et strikk.
La stå i romtemperatur i ca 40 dager. Den skal da gjære.
Etter de 40 dagene skal man sile ut eplerestene. La den stå ytterligere 30-40 dager før man filtrerer gjennom et kaffefilter og har på flasker.
Dette har jeg aldri gjort før, men det virker enkelt nok. Gleder meg til å se hvordan det går! Jeg kommer tilbake med oppdateringer underveis, og forhåpentligvis med bilder av vidunderlig og høyst perfekt eddik rundt jul! 

Kommentarer

Populære innlegg