regn og sol.


Når regnet øser ned og morgenen er mørk og alt for tidlig, er det deilig å sitte stille med en kopp kaffe i hånden før dagen sniker seg innpå. Det skulle vise seg at dagen som kom snikende bar på solskinn og glade vennemøter. Mimring og latter. Overraskelsesdager er gode greier, og solskinnet var vedvarende.
Etter leksegjøring drar jeg med meg et nokså velvillig barn ut for å plukke nyper. Villrosebusken i hagen er full av de små røde fruktene, og vi er glade i nypete med honning. Det er godt å ha når regnvær og høsten kommer for å bli!
























Alle typer nyper er fine til dette, men villroser er aller best. De er vakre og røde i farge, og lette å plukke. Det er bare å vippe dem av grenen når de er modne.
Del de i to og skrap ut frøene på innsiden. Legg dem på et stekebrett i ovnen og sett på ca 75 grader. Ha ovnsdøra på gløtt så fukten kan komme ut. Etter 5-6 timer (avhengig av størrelse på nypene) er de tørre. Jeg oppbevarer dem i en krukke, og tar frem litt når jeg vil ha te. Før jeg legger de i tesila knuser jeg dem lett i morteren. De gir mer smak på den måten. Trekk til du får teen så sterk eller svak som du liker den. Jeg foretrekker den sterk, og med litt honning i!

Jeg har også rukket å få unna ukas handling i dag. Det ble
1 kg gulrøtter
500 g smør
2 kg mel
gjær
1 liter melk
500 ml yoghurt
1,5 kg ris
Med kyllingklubbene vi kjøpte på tampen av forrige uke, og som gikk på denne ukas budsjett har vi nå 35 kroner igjen.  Tror dette skal gå, men akkurat på hengende håret.
Dagens middag er grønnsaksuppe.
2 gulrøtter
en neve selerirot
1 løk
i stang stangselleri
2 tomater
et par never linser av valgfri sort.
Ca 1 ½ liter kyllingkraft. (eller annen kraft hvis du har eller foretrekker det)
Kutt grønnsakene i terninger og fres i litt olje(ikke tomatene, de hakkes og tilsettes rett før kraften). Ha i kraften og kok til alt er mørt. Denne suppen kan gjerne kokes lenger, da den da bare vil bli bedre. Kok opp linsene i egen kjele. Kok møre. Det tar ikke så lang tid, så følg litt med. Skyll og tilsett den ferdige suppen. Smak til med salt og pepper, samt urter etter smak.
Nytes med et godt dryss persille over. 


Kommentarer

Populære innlegg