So long, and thanks for all the fish...


Tenk, I morgen er aller siste dagen i dette prosjektet! Vi har levd en måned på 1000 kroner. Erfaringene vi har gjort? Mange! Vi har funnet ut at man ikke trenger så mye for å ha det godt. Vi har lært å lage mat av det vi har tilgjengelig, og vi har lært en hel haug om det naturen har å tilby!

I dag lager vi brød av resten av melet, pastasaus av resten av tomatene, og tømmer lageret for hjemmelaget pasta. Vi lever over evne, og uten tanke på morgendagen. Vi har omdefinert ordet luksus, og gleder oss over det!

For første gang er jeg blitt bedt om å gjøre en jobb i egenskap av å være matblogger. Jeg takket noe fortumlet ja, og følte meg usikker på om de hadde kontaktet rette person. Ville de ha meg? Ja sa de. Det var meg de spurte, og det var ikke ett uhell. Så nå er jeg stolt over å ha satt opp utstillingen som følger ”eplehøst på biblioteket-kampanjen på Lillesand folkebibliotek.

"Eplehøst på biblioteket
- bli kjent med nye kunnskapskilder
Fra torsdag 12. september frister alle bibliotekene i Aust-Agder med kunnskapsfrukt og informasjon om hvordan man som låner kan finne kunnskap på nye måter i bibliotekene."



Jeg er veldig glad i biblioteket, og tilbringer gjerne tid der. De som jobber der er kunnskapsrike, engasjerte og alltid klare for å hjelpe. For en gang skyld fikk jeg tilby noe tilbake. Jubelstemning.


http://www.lillesand.kommune.no/Global-Meny/Organisasjon/Helse-og-kultur/Kultur-og-bibliotek/Lillesand-folkebibliotek/



Oppskrifter:

tomatsaus.
1 løk finhakket
4 fedd hvitløk hakket
1 gulrot hakket
1 liter kraft. Grønnsak eller kylling
ca 1-2 kg tomater grovhakket
salt, pepper og urter etter smak.
Surr løk og hvitløk mykt i en tykkbunnet gryte. Tilsett de grovhakkede tomatene og kok til du har fått en konsistens du liker. Mot slutten tilsetter du salt, pepper og urter som du liker.  Hvis du syntes sausen er sur kan du tilsette litt sukker, men det er langt ifra nødvendig.Ha over på glass eller frysebegere og ta frem når du trenger.

Fint helgebrød
4 dl kaldt vann
1 ts tørrgjær
1 ts salt
1 liter mel
Elt deigen vel og lenge før du setter den til heving i minimum 6 timer. Gjerne natten over. Klargjør en bakeplate med papir, ta opp deigen og vri den som om den skulle være en våt klut. Legg på stekebrettet og etterhev i en time.Stek brødet først på 250 grader i 10 minutter, deretter 180 grader i 20 minutter. 





Kommentarer

Populære innlegg