Dårlig begynnelse – god fortsettelse!


Grunnet markant omlegging av handlemønster har jeg glemt å kjøpe kaffe! KRISE!!! En del stille furting og høylytt kjefting ble foretatt før jeg kom på å lete gjennom skuffer og skap. Jeg fant! Jeg fant!
Lillesøster hadde hatt med seg en vidunderlig gave da hun kom fra ferie i sommer, og jeg hadde gjemt den i skuffen til vi fortjente noe ekstra! Hadde rent glemt det. Så dagen gikk fra uutholdelig til utmerket i det jeg slo på espressomaskinen og ventet på at den skulle bli varm nok!
Det var ren lykke i de bittersøte, svarte dråpene som kom piplende. Det kan jeg love!



Vi skal spise middag borte i dag, og det frigjør litt tid til å planlegge morgendagens middag, samt å endelig få plukket nok tomater til å lage tomatsaus.
Det gjør jeg slik:
1 løk finhakket
4 fedd hvitløk hakket
1 gulrot hakket
1 liter kraft. Grønnsak eller kylling
ca 1-2 kg tomater grovhakket
salt, pepper og urter etter smak.

Surr løk og hvitløk mykt i en tykkbunnet gryte. Tilsett de grovhakkede tomatene og kok til du har fått en konsistens du liker. Mot slutten tilsetter du salt, pepper og urter som du liker.  Hvis du syntes sausen er sur kan du tilsette litt sukker, men det er langt ifra nødvendig.
Ha over på glass eller frysebegere og ta frem når du trenger. Passer utmerket til pasta, pizzasaus og ostesmørbrød. 


Det var en del brød igjen etter middagen i går og frokosten i morges. Perfekt til krutonger. Lett å lage, og utrolig deilig å ha som tilbehør til supper og salater gjennom uka.
Kutt brødet i terninger av ønsket størrelse. Vend i olje og urter og salt og pepper til det er jevnt fordelt på alle brødbitene. De skal være fuktige men ikke gjennomtrukne. Fordel på en bakeplate og stek i ovnen på 150 grader til gjennomsprøe og gyldne. Vend på dem et par ganger iløpet av steketiden.

Lukten disse gir mens de steker skjerper apetitten skikkelig, så det kan lønne seg å lage dem i tide til lunch, og å ha en liten salat klar!

Bon apetit, og god søndag!

Kommentarer

Populære innlegg