Tåredryppende glede!

Jeg vet jeg er litt sent ute når jeg først nå sier ”Velkommen november”, men det er sant at det er bedre sent enn aldri. Helt, helt sant!

Mye av november har passert uten at jeg har tatt meg tid til å lage min favoritthøstmat; Løksuppe. Denne suppa varmer kropp og sjel når kveldene kommer tidlig. Lag en stor porsjon, for den er enda bedre dagen etter. Og hvis du har laget en riktig stor porsjon, dagen etter det igjen! Den er finfin å fryse også, så har du luksusmat en dag du ellers ikke har tid til det! Det lukter fantastisk når denne suppa står og putrer på ovnen!

Tilbehøret jeg foretrekker er ostepletter og krutonger.


Oppskrift på 3 rause porsjoner:

Løksuppe 1 kilo løk. Renset og delt i skiver
4 fedd hvitløk. Delt i skiver
2 ss mel
1 dl tør hvitvin
1 ss brunt sukker
1 liter god kraft. Jeg bruker kyllingkraft.
Salt og pepper etter smak

Surr løk og hvitløk myk og gylden i en tykkbunnet gryte. Når den er lysebrun og helt myk tilsett melet, surr til det har fått litt farge. Rør jevnlig. Tilsett vinen, sukkeret og kraften og la putre i en time eller to.

Krutonger
Jeg bruker brødrester til dette. Alle typer brød går bra!
Kutt brødet i terninger av ønsket størrelse. Vend i olje og urter, salt og pepper til det er jevnt fordelt på alle brødbitene. De skal være fuktige men ikke gjennomtrukne. Fordel på en bakeplate og stek i ovnen på 150 grader til gjennomsprøe og gyldne. Vend på dem et par ganger i løpet av steketiden.

Ostepletter.
Rasp en håndfull av favorittosten, og bland inn litt urter. Jeg bruker oregano. Legg ett tynnt lag, på størrelse med en litt stor kjeks på et bakepapir i ovnen. En god håndfull ost er nok til fem-seks pletter. Stek på 150 grader til gyldne. Det tar ca. 10 minutter, men det er viktig å passe godt på da det er fort gjort å steke de for lenge.


Server rykende varmt. Dette er like gjerne festmat som hverdagsmat. Det er i alle fall litt fest hver gang vi spiser dette hjemme!

Kommentarer

Populære innlegg