Hverdagsmagi.

Tror du på magi? Jeg var skeptisk frem til denne lille og unselige terten presenterte seg for meg. Nå er jeg overbevist! Jeg tror på matmagi!
Med denne oppskriften som basis kan du også trylle. Bytt ut tomatene med rødløk, eller med gresskar, eller med epler eller pærer. Mulighetene er like ubegrenset som fantasien, og som magien.

Tomatfyll:
2 ss smør
1 ss brunt sukker
500 g små tomater
2 fedd hvitløk
2 ss eplecidereddik
salt, pepper og oregano

Ha sukker og smør i en kjele over middels temperatur. La det bli lysebrunt som karamell. Det tar ca. 6-10 minutter. Tilsett tomatene og rør dem forsiktig inn sammen med eddiken og krydderet. La surre i 3-4 minutter.



Kle en middel stor kakeform med bakepapir og hell blandingen over i den.

Deig:
250 g hvetemel
en klype salt
150 g smør
5-6 ss kaldt vann

Ha alt utenom vannet i en kjøkkenmaskin og kjør til det blir en smuldredeig. Tilsett vann og kjør til jevn deig som du trykker sammen til en kule. Kjevl eller press ut til en like stor sirkel som kakeformen og legg over tomatene i formen.


Stek på 200 grader til den er gylden. La hvile og bli romtemperert før du løsner terten fra formen. Ta bort ringen rundt kakeformen og legg en tallerken over. Snu bestemt men forsiktig slik at bunnen blir til toppen.


Denne terten er fantastisk for seg selv, som del av et tapas eller koldtbord eller sammen med kylling og salat til middag. Jeg blir aldri lei. Skulle jeg allikevel bli det, er det bare å teste ut flere varianter!

God helg og god mat fintfolk!

Kommentarer

Populære innlegg