Sommer på vinteren!

Noen retter blir man aldri lei. Verken av å lage eller av å spise. Denne kyllingretten er av disse. Til tross for at det er veldig få ingredienser er smaken kraftfull og fyldig. Dette er nøyaktig den typen mat jeg er mest glad i å lage. Det er enkelt, rustikt og fantastisk godt.
Denne retten oppstod på ferie i Italia, etter at jeg hadde latt meg forvirre og begeistre i en liten matbutikk. Ingen av de tingene jeg kom ut med så ut til å ha noen sammenheng med hverandre, og det så absolutt ikke ut til å kunne mette en familie på tre. Så i nøden tok vi kjøleskapets rester og kombinerte med de forvirrede nyinnkjøpte. Resultatet var en lykkelig familie og deilig middag.


Kylling Lusingnano.
1 kylling.
2 fedd hvitløk
3 dl rødvin
5 dl kyllingkraft
2 Laurbærblad
en klype timian
en stor klase småtomater på stilk
En god håndfull steinfrie oliven. jeg bruker sorte, gjerne røkte oliven hvis jeg får tak i det.




Del kyllingen i seks stykker (eller få slakteren til å gjøre det) Ta vare på avkuttet, og kok kraft på det.
Dekk bunnen på en høy stekepanne med olje og stek kyllingen til den har fått litt farge på skinnsiden, snu og la den andre siden også få litt farge. La de ligge i stekepannen og tilsett vinen, kraften og hvitløken. La koke opp. Legg hele klasen tomater og olivenene på toppen og la det putre under lokk i et par timer. Ta av lokket mot slutten av koketiden, og la det tykne litt. Smak til med salt og pepper, og dryss en sjenerøs mengde parmesanost over.  Server med brød, gjerne landbrød, eller ta deg tid til å bake Jans fabelaktige søndagsbrød.

Kommentarer

Populære innlegg