Sjokoladelykke!


Søndagsmorgen er i utgangspunktet synonymt med latskap og gladhet hos oss. Og hvis man i tillegg har vært forutseende nok dagen i forveien til å røre sammen hjemmelaget sjokoladepålegg vil lykken ingen ende ta!

Sjokoladepålegg
2 dl. Kremfløte
200 g. kokesjokolade
75 g. smør
Knus sjokoladen i biter og ha den i en skål. Varm kremfløten opp mot kokepunktet og hell den over sjokoladen. Rør til du får en jevn røre før du tilsetter smør i små terninger. Rør til det har smeltet helt, og du igjen har en jevn, mørkebrun og helt himmelsk røre.


 Smak underveis! Det øker livskvaliteten betraktelig!




Fyll på glass, og la stå  kjølig noen timer.

Jeg har for vane å låne kokebøker på biblioteket. Sånn for å bestemme meg for om jeg trenger å eie dem eller om jeg klarer meg uten. Hvis jeg utvider lånetiden mer enn en gang betyr det ofte at jeg går opp på bokhandleren å kjøper meg et eksemplar. Denne oppskriften fant jeg i en kokebok for noen år tilbake, i en kokebok jeg helt sikkert mente å kjøpe. Jeg skrev ned oppskriften, og har med tiden glemt hvem det var jeg nå skal takke hver gang jeg koser meg med hjemmelaget sjokoladepålegg en søndags morgen. Men jeg sier takk nå! Takk takk takk! Og jeg lover deg at du også vil takke hvis du neste søndag befinner deg med dette til søndagsfrokosten! Da sier jeg bare, på vegne av meg selv og ukjent kokebokforfatter; ”ingen årsak!”


Kommentarer

Populære innlegg